4 نوع تیپ شخصیتی کارمندان

4 نوع تیپ شخصیتی کارمندان در محیط کار

امروزه همه ما در سازمان ها متولد می شویم، در سازمان ها زندگی می کنیم و در سازمان زندگیمان پایان می یابد. سازمان ها منافع فردی و گروهی افراد جامعه را تامین می کند و بخش عمده ای از موفیقت سازمان ها بستتگی به نیروی انسانی آن سازمان دارد.

فرهنگ کار، شامل مجموعه ای از رفتارهای مطلوب و مناسب کارمندان است که برای توسعه و موفقیت در سازمان ضروری است. فرهنگ کار تحت تاثیر متغیرهای بسیاری است اما اصلی آن تحت تاثیر شخصیت نیروی کار قرار دارد و بدیهی است که نوع شخصیت بر روی عملکرد شغلی تاثیر می‌گذارد.

 

افراد مختلف تیپ های شخصیتی و مختلفی دارند که این تفاوت در شخصیت روی بهره وری آنها نیز در سازمان تاثیر میگذارد و میتواند منجر به شکست یا موفقیت سازمان شود به همین دلیل درمدیریت منابع انسانی سازمان ها باید به این نکته توجه شود و افراد با تیپ شخصیتی مناسب برای محیط کار و سازمان انتخاب واستخدام شود.

تعریف شخصیت

به الگوهای رفتاری، فکری و احساسی که باعث ایجاد تفاوت بین افراد میشود شخصیت می گویند.

شخصیت هر فرد تقریبا در تمام مراحل زندگی فرد ثابت می ماند و ریشه در مسائل ژنتیکی و محیط اطراف او دارد و همین امر منجر به بروز تفاوت در افراد می‌شود. به علت پیچیدگی های طبیعت انسان که نشات گرفته از تجربه‌های بسیار مختلف در زندگی است، افراد دارای تیپ‌های شخصیتی مختلف هستند

تاثیر تیپ شخصیتی افراد بر محیط کار

براساس تحقیقات مختلف مشخص شده که رفتار افراد در جو محیط کار نتیجه تیپ شخصیتی آن‌ها است. خصوصیات شخصیتی خاصی وجود دارد که اگر استخدام کارمندان براساس آن انجام شود می‌تواند موفقیت سازمان شما را تضمین کند.

در یک محیط سازمانی، فرد موظف به انجام مسئولیت‌های شغلی خاصی می‌شود و بر طبق این وظایف انتظارات به خصوصی هم وجود دارد. در شغل‌هایی که آزادی در تصمیم و مستقل بودن به چشم می‌خورد مشاهده شده که تیپ شخصیتی افراد تاثیر بسیار زیادی روی انجام کارها دارد.

بیشتر وقت ها این مسئله باعث به وجود آمدن مشکلات مدیریتی در یک سازمان می‌شود. کارمندان بیشتر وقت ها خودخواه شده و نظریات تفرقه‌ جویانه و گاهی  وقت ها غیر جدی و ساده‌گیرانه زیادی دارند؛ بنابراین این مسائل مشکلات مهمی هستند که یک سازمان در زمان ایجاد برنامه کاری خود و اختصاص دادن مسئولیت‌های شغلی به افراد باید به آن توجه کند.

در طبقه‌بندی‌های متفاوت، تیپ‌های شخصیتی مختلفی برای افراد در نظر گرفته شده است که در زیر به بررسی 4 مورداصلی تیپ های شخصیتی در سازمان می پردازیم.

آدم کاری:

 این نوع شخصیت به ارزش‌های سنتی کار و تلاش معتقد است و تمام توجه این فرد به ‌کار است.

منتظر دیگران نمی ماند و میخواهد خودش هرچه سریعتر کارها را به پایان برساند. به تعبیری به این شخصیت آچار فرانسه هم گفته می‌شود. این نوع شخصیت اغلب متواضع و تقریبا اهل تعارف نیست و حتی با حضور دیگران هم می‌خواهد خودش همه کارها را انجام دهد.

شخصیت آدم کاری کمتر زیر بار حرف افراد بالا دستی می‌رود زیرا از اعتماد به نفس بالایی برخوردار است. میتوان گفت این شخصیت به دلیل تک روی و انتظارات او از میزان کار و سرعت عمل در مدیریت موفق نیست. این تیپ شخصیت را در هر سازمانی می‌توان پیدا کرد، اما در میان مهندسان و کارگران فنی بیشتر دیده می‌شود.

نکته مهم: برخورد مدیران ارشد با این نوع شخصیت باید به‌گونه‌ای باشد که آدم کاری را در چارچوب تنگی گرفتار نکنند، باید به این شخصیت میدان داد و ایجاد انگیزه در کارمندان داشت تا در زمینه مورد علاقه‌اش آن‌طور که خودش می‌خواهد کارها را پیش ببرد و ایجاد انگیزه کند.

 

آدم شرور یا جنگجوی جنگل:

هدف  اصلی این تیپ شخصیت کسب قدرت است و زندگی و کارمانند یک جنگ فرض می کند. جنگجوی جنگل، همکاران را یا همدست یا دشمن حساب می کند و زیردستان را ابزاری برای استفاده محسوب می کند.

آدم های شرور به دو گروه تقسیم می شوند، شیرها و روباه ها.

شیرها افرادی هستند که وقت پیروزی ممکن است امپراتوری بسازند، حمله و انتقاد می کنند و از گلایه دیگران ترسی ندارند.

 روباه ها اکثرا لانه شان را در سلسله مراتب سازمانی می سازند و با کارهای پنهانی راه خود را باز می کنند و تا مطمئن نشوند که حریف زمین می خورد، خودشان جلو نمی آیند.
تیپ شرور کمتر به آبروی سازمان و پیشرفت کار فکر میکند و اگر موقعیتی برای سازمان کسب کنند به این دلیل است که میخواهند آن را وسیله ترقی خود بسازند.

 این تیپ شخصیت در برخورد با زیردستان با عظمت شیر وارد می شوند درحالی که در رابطه با افراد هم ردیف و بالا سری ها از شخصیت روباه استفاده می کنند. روباه هرگاه به قدرت برسد مانند شیر عمل می کند و امپراتوری خود را می سازد.

رفتار مدیریت و هنجارهای سازمان می تواند زمینه فعالیت قدرت طلبانه این تیپ را نامساعد سازد و برعکس ممکن است برخی مدیران به منظور تسلط بر سازمان در هرگوشه لانه روباهی درست کنند. این تیپ شخصیت در سازمان های بزرگ و به خصوص نزدیک به هسته مرکزی قدرت سازمان بیشتر دیده می شوند.

 

آدم اداره:

 این تیپ می‌کوشد از طریق نشان دادن وفاداری و دلبستگی خود به سازمان و با رعایت کردن هنجارها و دستورات، توجه مقامات بالاتر را جلب کند.

کارهای معمول را با دقت و مرتب انجام داده و کارهای جدید را با وسواس و با دقت عمل انجام می‌دهد تا در ابتدای کار دچار خطا نشود.

فرمانبرداری و ترسو بودن از جمله ویژگی‌های اصلی این شخصیت است و در رده‌های پایین، این تیپ شخصیت  ابزار دست آدم روباه می‌شود.

البته حسن و خوبی این شخصیت سبب وجود ارتباط خوب با اطرافیان می‌شود. اصولا آدم اداره را می‌توان در میان کارمندان ماندگار در سازمان‌های دولتی سراغ گرفت، زندگی کارمندی در محیط دولتی طبیعی‌ترین محیط پرورش این تیپ شخصیت است.

 

آدم کارباز:

 این شخصیت از کار لذت می‌برد و معمولا از زمان شخصی خود راهم  برای انجام کار خرج می‌کند. آدم کارباز دارای یک شخصیت رهبری‌کننده و علاقه‌مند به فضای رقابتی است. این تیپ شخصیت هدف اصلی‌شان در زندگی این است که برنده باشند و بیشتر وقتها درباره خودشان صحبت می‌کنند.

محیط اطراف این تیپ شخصیت دلپذیر بوده و رقابت او نه با همکاران بلکه با سازمان‌ها و شرکت‌های دیگر است.

یک انسان کارباز خوش فکر و مدرن است و کمتر به سنت پایبند است و ازترس  شکست دست روی دست نمی‌گذارد. نمونه برجسته این تیپ در سرمایه‌گذاران و بورس بازها یافت می‌شود. دانشمندان، کاشفان و مخترعان نیز در این گروه قرار می‌گیرند.

 

 

هرچند ممکن است افراد به صورت مطلق همه این ویژگی ها را نداشته باشند ولی  شناختن این تیپ شخصیت ها به مدیران سازمان ها کمک می کند تا با هر کسی رفتار مناسب با شخصیت آن فرد را داشته باشند

اینجانب میلاد فلاح با ۹ سال سابقه مدیریت و موسس ۴ بیزینس فعال با چندین سال سابقه مشاوره حرفه ایی در زمینه سیستم سازی ، کوچینگ سازمانی ، آموزش منابع انسانی و استراتژی مدیریت و برند سازی می باشد
با توجه به داشتن تجربه عملیاتی میتواند چالش های مدیریتی شما را تسهیل کند.

برای مشاوره و همچنین دریافت اطلاعات بیشتر درمورد دوره های آموزشی با ما در تماس باشید.

 

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در print

میلاد فلاح

میلاد فلاح بیزینس کوچ و مدیر عملیاتی آماده همکاری با سازمان ها و مدیران کسب وکارها ، با استفاده از روش های نوین و کاملا کاربردی و موثر برای دستیابی سریع تر شما به نتایج عالی می باشد ،برای دریافت مشاوره حضوری و آنلاین و تعیین وقت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *